یه گزارش خبرنگار جامعه فارس در پی انتشار گزارش خبرگزاری فارس در خصوص «ماجرای کلاهبرداری یک آژانس گردشگری و آوارگی ایرانی ها در آنتالیا» در نوروز امسال، عبدالناصر میرچی، با اعلام این خبر افزود: در هفته ای که گذشت با یک تخلف جدی در ارتباط با اعزام تور به کشور ترکیه و عدم پاسخگویی به تعهدات و اجرای مفاد قرارداد از سوی یکی از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری تهران به نام «الیزه پرواز» مواجه شدیم.
وی افزود: تعداد مسافران این آژانس 168 نفر بود و طبیعتا مشکلاتی جدی برای این هموطنان ایجاد شد و بلافاصله موضوع در دستور کار ضربتی رسیدگی توسط معاونت گردشگری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران قرار گرفت.
میرچی با اشاره به برگزاری جلسه اضطراری و فوق العاده در این رابطه بیان کرد: بر همین اساس جلسه ای 4 ساعته در تاریخ 7 فروردین با حضور پدر فرد متخلف که خود صاحب 20درصد از سهام شرکت الیزه پرواز است و برخی از کارگزاران و همکاران این آژانس و نماینده شرکت همکار آن در ترکیه که شرکتی به نام «تلویند» است در دفتر مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران تشکیل و موضوع مورد بررسی قرار گرفت.
این مقام مسئول انجام مکاتبه و هماهنگی با سازمان هواپیمایی کشوری برای بازگرداندن فوری مسافران را از جمله اقدامات انجام شده در ارتباط با این موضوع عنوان کرد.
مدیر کل نظارت و ارزیابی معاونت گردشگری یادآور شد: با توجه به اینکه شرکت های هواپیمایی پس از فروش بلیت نسبت به انجام پرواز و جا دادن مسافران در مسیرهای رفت و برگشت وظیفه و مسئولیت دارند؛ بنابراین محاسبات مالی و تسویه حساب بین شرکت تورگذار و شرکت هواپیمایی مطلقا نباید در انجام پرواز و ارائه سرویس حمل و نقل به مسافر اختلال ایجاد کند .
میرچی در رابطه با سایر اقدامات انجام شده، گفت: با دادستان تهران، شعبه کشیک دادسرای عمومی و انقلاب تهران و رئیس کل دادگستری استان تهران برای ممانعت از خروج مدیر عامل و اعضای هیات مدیره شرکت الیزه پرواز از کشور و مسدود کردن حساب بانکی شرکت و اعضای هیات مدیره مکاتبه شده است.
وی با اشاره به برگزاری جلسه فوق العاده و اضطراری کمیسیون فنی رسیدگی به تخلفات دفاتر خدمات مسافرتی در زمان وقوع تخلف، بیان کرد: در این جلسه نسبت به لغو مجوز فعالیت شرکت الیزه پرواز که حداکثر مجازات پیش بینی شده در ماده 31 آیین نامه مصوب هیات وزیران است، تصمیم گیری شد.
میرچی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی بخش نامه و دستورالعملی را به دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری طرف قرارداد با این شرکت متخلف ابلاغ کرده است. این شرکت ها موظف و ملزم به پاسخگویی به مسافران ثبت نام شده و جایگزین کردن پرواز و محل اقامت مسافرین و یا عودت مبالغ دریافتی از مسافرین به آنها هستند که در این زمینه نیز اقدام شده است.
این مقام مسئول توضیح داد که پس از برگزاری این جلسه و اقدامات و هماهنگی های به عمل آمده که مهم ترین آنها برشمرده شد، خوشبختانه شکایت جدیدی از سوی مسافرین واصل نشده است.
مدیر کل نظارت و ارزیابی معاونت گردشگری با اشاره به مطرح کردن این موضوع با سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: طبق هماهنگی های انجام شده توسط هواپیمایی کشوری و در پی تقاضای معاونت گردشگری کشور و اداره کل میراث فرهنگی تهران مشکل برگشت مسافرین از ترکیه به ایران مرتفع شده است.
میرچی امکان بروز تخلف را در هر فعالیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متصور خواند و خاطر نشان کرد: در هر یک از زمینه های فعالیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی امکان بروز تخلف متصور است و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با حداکثر سرعت، دقت و مراقبت مناسبت ترین برخورد را با این تخلف انجام داده است.